Een paar weken geleden heb ik meegedaan aan twee online challenges op Facebook en Instagram om meer mensen te bereiken via social media. De laatste tijd merk ik dat mijn berichten steeds minder worden gezien. Of misschien krijgen ze het gewoon helemaal niet op hun tijdlijn getoond. Geen idee.
Ik twijfelde al even aan mezelf en dacht dat mijn berichten gewoon niet meer aansloegen of dat mensen mij genoeg voorbij hadden zien komen op Facebook. Dat ze verzadigd waren, zeg maar. Raar toch eigenlijk, om meteen aan jezelf te twijfelen? Toen de online challenges toevallig (of niet?) op mijn pad kwamen, wist ik meteen: hier ga ik mezelf voor aanmelden.
Een leuke uitdaging
Ik vond het een uitdaging. Bovendien was ik erg nieuwsgierig naar de tips, die we zouden krijgen en de opdrachten die we moesten maken. Een beetje uit mijn comfortzone stappen kon zeker geen kwaad.
De start van de online challenge
De eerste dag; plaats een poll op jouw pagina tijdens een piekmoment. Bij mij was dat rond 21.00 uur, dus zette ik mijn post om 20.30 uur online (op aanraden van). Ik hoopte hiermee reacties uit te lokken en op een groter bereik natuurlijk. Nou nou, de resultaten waren bedroevend; een bereik van nog geen 250 mensen. Wel flink wat meer stemmen dan de vorige poll. Toen stemden er maar liefst 6 mensen (wel allemaal positief J), nu wel 35 mensen.
Het stemde me echter niet echt vrolijk, want van die 35 zaten er minstens 17 bij uit de groep van de challenge; dus eigenlijk telt dat niet wat mij betreft. Van anderen uit de Facebook groep hoorde ik heel andere berichten; over bereik dat met 1000 % gestegen was, veel reacties op posts, en noem maar op. Mmm, zal het dan toch aan mij liggen?
Nieuwe dag, nieuwe kansen
De volgende dag werd het interessanter. De opdracht was: maak een persoonlijk bericht met een mooie foto van jezelf erbij, waarin je vertelt waarom je doet wat je doet. Mijn ‘WHY’ dus.
Kijk, dat vind ik nou leuk om te doen. Niet perse heel gemakkelijk of zo, maar dat hoeft ook niet. Er mag best een uitdaging inzitten. Ik moest flink nadenken hoe ik dat het best kon verwoorden.
Ik plaatste het bericht niet meteen dezelfde dag, maar plande het in voor de volgende ochtend om een uurtje of acht; ook zo’n primetijd, waarop veel van mijn ‘volgers’ online zijn. Wil je deze post lezen? Kijk dan eens op mijn Facebookpagina.
En? Resultaat?
Had dit bericht dan wel meer resultaat? Ja ja, gelukkig bereikte ik met dit bericht bijna 700 mensen.
Het rare is dat ik, toen ik net mijn bedrijfspagina Ellen K. Schrijfster begon, bij mijn allereerste berichten een paar duizend mensen bereikte. Toen had ik alleen stukken minder ‘volgers’. Vreemd hè?
Algoritme of zoiets…
De oorzaak hiervan schijnt te maken te hebben met het algoritme. Het blijkt dat nu nog maar zo’n 5 tot 10 % van mijn volgers mijn berichten in hun tijdlijn te zien krijgen. Er zijn een aantal tips die ik kan inzetten om mijn bereik weer (wat) te vergroten. Let op; hieronder komen ze:
De tips
- Werk regelmatig met polls (liefst één keer per week). Het voordeel hiervan is; op deze manier kom je twee keer bij je volgers voorbij, want wanneer de poll beëindigd is, komt bij je volgers ook de uitslag in hun tijdlijn voorbij. Hieraan kun je dan vervolgens weer een nieuw bericht koppelen, kortom; win-win situatie.
- Plan je berichten een half uur voor primetime in. Dan ben je ervan verzekerd dat jouw bericht bij je volgers voorbij komt en niet verdwijnt in de massale stroom van berichten. Natuurlijk doen meer ondernemers dat op deze manier (inspelen op de piektijden) en zullen er dus uiteindelijk nog veel berichten voorbij komen.
- Plaats iedere maand een bericht met jouw ‘WHY’. Dit bericht wissel je een beetje af; de ene keer plaats je er een mooie foto van jezelf bij en de andere keer zonder. Waarom? Is dat niet een beetje makkelijk? Nee, je doet het omdat je misschien in de tussentijd nieuwe volgers hebt, die je ‘WHY’ nog niet gelezen hebben. Bovendien kun je, als je iets nieuws te melden hebt natuurlijk, je bericht aanvullen of dingen toevoegen.
NB: Zorg dat de eerste drie regels van je bericht je volgers triggeren, dat de tekst hen nieuwsgierig maakt. Als je tekst niet pakkend genoeg is, heb je kans dat je volgers je bericht niet eens aanklikken en verder scrollen, zonder je bericht daadwerkelijk te hebben gelezen.
Sluit je bericht af met een open vraag (en bedenk iedere keer een andere vraag ;-)) en lok zo reacties/interactie uit. Doordat je volgers reageren op je bericht, krijgt het ook meer bereik van Facebook en zullen dus meer mensen je bericht te zien krijgen, ook mensen die je nog niet volgen. - Plan twee keer per maand een filmpje in; de ene keer een opgenomen filmpje, de andere keer een ‘live’-filmpje. Het voordeel van een livefilmpje is dat je meteen kunt reageren of hartjes en duimpjes kunt geven en dus ook vragen kunt beantwoorden. Als je het spannend vindt om zelf in beeld te verschijnen, kun je bijvoorbeeld ook je werkplek filmen of je website laten zien en erbij vertellen wat je zoal doet in je bedrijf.
Tip: laat het filmpje langer dan twee minuten duren (daar is Facebook gek op en wordt dus beloond met een groter bereik). Neem je volgers mee op reis in jouw ondernemerschap en deel momenten uit je (werk)leven, zodat ze de persoon achter het bedrijf zien.
De don’ts
- Plaats geen YouTube filmpjes, maar een live of opgenomen filmpje.
- Koop nooit likes; het zijn meestal Chinezen of andere buitenlandse bedrijven, die nooit op je berichten gaan reageren en ook niet geïnteresseerd zijn in jou en je bedrijf.
- Gebruik geen hashtags (#) -> dit is alleen bedoeld voor Instagram.
- Vraag klanten of bezoekers om reviews en plaats deze op je tijdlijn. Maar, let op: deze reviews mogen niet ouder dan een maand of drie zijn, anders lijkt het alsof er niets in je bedrijf gebeurt. Als je niet vaak reviews krijgt, zet dat dan uit op Facebook. Of benader mensen en vraag om een review. Mensen zijn best bereid dit te doen als je er specifiek naar vraagt.
Conclusie
Zo, dit waren mijn do’s en don’ts voor Facebook. Als je met deze trucjes en tips berichten plaatst en inplant, zouden je berichten bij meer volgers te zien zijn en kun je misschien meer klanten/verkopen binnenhalen. Het zal mij benieuwen. Het heeft me inderdaad wat nieuwe volgers opgeleverd, maar ik vrees dat dat alleen komt door deze challenge en dat ze even snel weer zullen verdwijnen.
Nieuwe schrijfvriendin
Wel heb ik een heel leuk contact overgehouden aan mijn facebook challenge. Ik heb een enthousiaste mede-ontdekkingsschrijfster ontmoet. Samen zijn we ons nieuwe schrijfavontuur gestart door middel van brieven. Te lezen op mijn pagina Samen op Schrijfavontuur. Lijkt het je leuk om deze briefwisseling te lezen? Klik dan op deze link…
Geen gouden tip!
Het was erg leuk om meegedaan te hebben, maar ik heb helaas niet de gouden tip waarmee je pagina opeens door het plafond gaat. Ik denk (gewoon mijn boerenlogica erop loslatend) dat het een kwestie is van een lange adem hebben, variatie in posts aanbrengen, met regelmaat posten en zorgen voor goede content. Bezoekers zijn nu eenmaal zappers en flitsen van het ene bericht naar het andere. Zoveel te zien, te volgen en te liken of delen. Spring daar maar eens tussenuit met je pagina en je berichten. Wat overigens niet wil zeggen, dat ik geen poging waag, haha! Ik blijf volhouden en berichten plaatsen. De ene keer wat meer succesvol dan de andere. Als je van succesjes kunt spreken.
Heb jij een gouden tip?
Misschien heb je deze blog gelezen en denk je; maar ik heb nog wel een goede tip voor Ellen. Ik zou zeggen: KOM MAAR OP! Ik lees graag of je me kunt helpen mijn berichten verder de wereld in te brengen.
Weet je wat misschien ook zou kunnen werken? Deze blog delen op je Facebook, Twitter of LinkedIn pagina en kijken tot hoever het bericht komt. Dat zou ook te gek zijn.
Tot de volgende keer,
Liefs Ellen
Recente reacties