Ik heb al eerder benoemd dat ik mijn eerste boek heb geschreven; “Er was eens…een juf!”
Meer over mijn boek kun je hier lezen.

Maar hoe promoot je nu eigenlijk een boek? Wat kan je zelf doen om zoveel mogelijk publiciteit te creëren? Omdat het contract bij Lecturium loopt en dit een POD-uitgever is (Printing on Demand), worden er niet zo heel veel (promotionele) activiteiten vanuit hen georganiseerd. Voor mij was het natuurlijk de eerste keer en alles was nieuw. Ik had daardoor geen enkel idee hoe alles in z’n werk ging en stippelde zelf mijn route uit om mijn boek zoveel mogelijk te promoten.

Waarschijnlijk had ik een heleboel anders en beter kunnen doen, maar daar heb ik nu niks meer aan. Bovendien heeft het me wel een hoop inzichten opgeleverd.

Mijn eigen route

Vanaf het moment dat ik wist dat Lecturium mijn verhaal wilde uitgeven, maakte ik op Facebook een speciale pagina aan; een zogenaamde bedrijfspagina, die gekoppeld is aan je persoonlijke pagina. Hierop schreef, en schrijf ik nog steeds trouwens, berichtjes over het proces van mijn boek, dingen waarmee ik bezig ben, quotes die me inspireren, gekke foto’s, interessante onderwerpen; kortom van alles wat me bezighoudt.

Ook schreef ik een dorpsgenoot aan, omdat ik wist dat zij correspondente bij het ED (Eindhovens Dagblad) is. En warempel; er verscheen een groot artikel met foto in de krant over mijn boek. Ook was er een interview te horen op DMG (Deurne media groep), stond er een bericht in het parochieblad en was er via social media genoeg aandacht voor mijn verhaal. Als klap op de vuurpijl maakte ik met een (ex-) collega een heuse boektrailer met voice-over (zo’n prachtige donkere mannenstem à la Gerard Ekdom). Het filmpje dat op Facebook kwam, werd ontzettend veel gedeeld en binnen de kortste keren  bijna 7.000 keer bekeken. Te gek toch? Ik voelde me op dat moment even een (plaatselijke) beroemdheid. Even maar, haha! Mensen reageerden positief, enthousiast en nieuwsgierig.

Mijn doel was bereikt; op deze manier hoopte ik dat mensen mijn boek wilden kopen op het moment van verschijnen.

Daar is het dan: mijn eerste boek

Toen de promomail van de uitgever naar de ruim 75 e-mailadressen was gestuurd en de eerste vijftien exemplaren waren besteld én betaald, ging het dan toch echt gebeuren. Mijn boek werd gedrukt en zou binnen een aantal weken bij de kopers in de brievenbus belanden. Jammer genoeg kreeg ik zelf geen test-exemplaar, maar moest ik er zelf eentje bestellen. Een minpuntje dus, als ik eerlijk ben. Het zou toch erg GAAF geweest zijn om het eerste exemplaar te mogen ontvangen.
Na ruim een week ontving ik van een aantal mensen foto’s en berichtjes van mijn boek. Het was binnen!

Zodra ik het exemplaar in handen had, overviel me een gevoel van trots. Ik had het toch maar mooi voor elkaar: mijn eerste eigen boek was een feit. Het ziet er dan ook echt prachtig uit. De cover is duidelijk; het papier voelt prettig, niet te dun, de afbeeldingen in het boek zijn mooi, het lettertype ziet er mooi uit; nou ja, álles eigenlijk. Het totaalplaatje is echt super! Zo voelt het dus wanneer je een boek hebt uitgegeven. Een gevoel waar ik aan kan wennen 😍

Tips voor promotie boek

  • Begin tijdig met promotionele activiteiten
  • Schrijf zelf een goed persbericht en stuur dit naar (grote) dagbladen, kranten en tijdschriften
  • Promoot veel op social media: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn
  • Echt gaaf en professioneel is een boektrailer; deze moet niet te lang duren en niet teveel details over het boek prijsgeven. Nieuwsgierig maken moet het doel zijn
  • Ken je iemand die radio maakt? Benader die persoon en probeer een interview te regelen
  • Misschien kan je met je boek de tv halen?
  • Organiseer een boekpresentatie: het mooiste zou zijn wanneer een bekend iemand gastspreker zou zijn en jou het eerste exemplaar overhandigt. NB: vraag bijvoorbeeld entree; voor die prijs krijgen mensen een hapje, drankje en wanneer ze vertrekken een persoonlijk gesigneerd exemplaar van jouw boek! Win-win situatie
  • Verzin zelf een originele openingsstunt
  • Ga in de plaatselijke boekhandel voorlezen uit je boek en signeer de exemplaren die mensen kopen

Alle tips toegepast?

Of ik al deze suggesties zelf geprobeerd heb? Nee, niet allemaal, maar veel ervan wel.
Zo heb ik bijvoorbeeld een boekpresentatie gehouden, alleen was de timing niet helemaal goed. In augustus kwam mijn boek uit en in november gaf ik mijn presentatie. Het was beter geweest als ik de presentatie voor het uitkomen van het boek zou hebben gegeven. Een goede leerschool dus, want een volgende keer zal ik het anders aanpakken.

Haha! Hoor mij. Net of ik een professional ben die niets anders doet dan het organiseren en houden van boekpresentaties en boeken schrijft bij het leven.
Wishful thinking heet dat volgens mij. Het zou geweldig zijn, néé…Helemaal TE GEK zijn, wanneer ik zoiets vaker mag doen. Want man, wat heb ik genoten van de boekpresentatie. Dat gevoel wil ik veel vaker hebben, het werkt verslavend, vrees ik.

Wat gaf het me een warm gevoel, dat zoveel mensen naar mij kwamen luisteren, mijn verhaal wilden horen en de moeite namen om te komen. Zelfs mijn oude werkgever uit Kaatsheuvel kwam luisteren. Zo lief! Van hem heb ik een prachtig cadeau gekregen; een echte SPROOKJESBOOM uit de Efteling, die nu dient als inspirator voor vele magische en betoverende verhalen.

Ik heb in deze blog mijn weg beschreven en hoe ik het ervaren heb. Ik hoop dat je er iets aan gehad hebt. Nog leuker zou ik het vinden als je in een reactie wilt schrijven hoe jij je boek zou promoten en of je misschien nog tips voor mij hebt, zodat ik er een volgende keer dankbaar gebruik van kan maken.

Liefs Ellen