In de vorige blogs schreef ik al dat ik maandenlang heel intensief ben bezig geweest om mijn website te ontwerpen en te bouwen. Ik schreef dat het intensief proces was, maar wel een heel fijn proces waarin ik veel leerde over mezelf en hoe ik mezelf naar buiten wil brengen.
Nu is het de kunst om mezelf (online) zichtbaar te maken. Met wel of geen marketingplan?

Hoe maak ik mezelf zichtbaar?

Vol trots deelde ik enkele maanden geleden de link naar mijn website op een aantal social mediakanalen, waarop ik actief ben zoals Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. De kracht van social media zit ‘m in het feit dat anderen jouw posts kunnen liken en delen, toch?

Ook via een ander groot online platform WhatsApp heb ik mensen op de hoogte gebracht van het heuglijke feit dat mijn website eindelijk in de lucht is.
Stiekem hoopte ik dat er een klein social media bommetje zou ontploffen en dat mijn website (en blog) massaal gedeeld zou worden en er meteen honderden bezoekers naar mijn site zouden gaan.

Is social media geschikt om een website te promoten?

Wat denk je?
Het valt me eigenlijk allemaal vies tegen. Ja sorry dat ik het zo opschrijf. Ik bedoel; ik heb toch een redelijk ‘netwerk’ op mijn Facebookpagina’s en via Instagram, maar toch werkt het niet zoals ik had gehoopt en gedacht.
Niet zoals je ooit posts voorbij ziet komen, die opeens ‘viral’ zijn gegaan. Waarom die berichten wel, vraag ik me dan af? Heeft het te maken met actualiteiten? Is het een hot item? Is het omdat ze spectaculair, hilarisch of ontroerend zijn? Wat is de magische formule hiervoor? En is mijn verhaal niet speciaal genoeg? Kortom; een hoop onzekerheden en vragen…

Waar ligt dat nu aan? Is het echt waar dat Facebook het algoritme zodanig heeft aangepast, dat geen hond mijn berichten überhaupt nog te zien krijgt? Of zit er gewoon niemand op mijn berichten te wachten? Ben ik zelf de enige, en een handjevol mensen, die super enthousiast is?

In een eerdere blog schreef ik al dat ik me niets moet aantrekken van de mening van anderen. Lees hier deze blog.
Dat ik niet moet zitten wachten op goedkeuring van anderen. Dat ik het gewoon super leuk vind om mijn hersenspinsels en schrijfavonturen met je te delen, ongeacht of mijn posts geliket of gezien worden.

Maar toch heb ik het nodig!?

Omdat wat ik meemaak, denk, voel of bedenk met anderen wil delen, heb ik toch een platform nodig. Mensen moeten me op de een of andere manier zien, voorbij zien komen op social media, mijn website kennen én bezoeken natuurlijk.
En om dat te bereiken, zal ik toch een soort van plan moeten maken om mezelf in die markt te kunnen bewegen.

Facebook en/of Instagram ads?

Regelmatig zie ik gesponsorde berichten op Facebook of Instagram voorbij komen en één van die berichten op Facebook heeft ertoe geleid dat ik mijn eigen website ben gaan bouwen. Eerst volgde ik een Webinar (daar werd op Facebook voor geadverteerd) en het eindigde ermee dat ik mezelf via Design Your Dream ging aanmelden voor een online cursus website bouwen.

Ik heb dus naar aanleiding van een gesponsord bericht uiteindelijk een product (of dienst in dit geval) gekocht. Het heeft wel degelijk effect. Natuurlijk was ik al een tijdje op zoek naar een manier om een website te (laten) bouwen en heeft Google dat slim aangepakt door mij advertenties te laten zien die daarover gaan.

Ja, maar hoe dan?

De vraag is alleen; hoe pak ik zoiets aan? Waar moet ik beginnen, hoe moet ik beginnen? Ga ik zoiets alleen doen? Of ga ik eerst zelf aanmodderen en ploeteren?
Stiekem ben ik heel gedreven en streberig, wil ik het zelf uitvinden:  ‘het zelluf-doen-principe’ zeg maar. Of zoals Pippi Langkous zei: “Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk wel dat ik het kan.”
Het is misschien ook een vorm van eigenwijs zijn of juist gewoon naïef. Waarom zou ik hiervoor iemand of iets (lees: hulp) inschakelen?

Gun ik het mezelf niet? Vind ik mezelf niet de moeite waard om in te investeren?
Antwoord is: echt wel! Ik vind mezelf wel degelijk de moeite waard om in te investeren. Máár, (ja inderdaad; het beruchte woordje) ik wil eigenlijk zeker weten dat áls ik ga adverteren ik ook resultaat kan verwachten. Het moet ergens toe leiden. Zeg maar gerust; ik heb plankenkoorts of misschien ben ik ietwat faalangstig. Ik hou mezelf in, klein, wil me behoeden voor teleurstellingen en tegenvallers of mislukkingen, dús stel ik het uit en begin ik er niet aan.

Bovendien vind ik dat ik niet alleen geld moet kosten, maar dat ik op den duur ook weer geld moet inbrengen. Nu, zonder werk, draag ik voor mijn gevoel niets bij en kost het alleen maar heel veel tijd, energie en ook geld. Dat voelt niet prettig.

Conclusie

Tja, eigenlijk is het antwoord hierop simpel (en logisch): gewoon beginnen en DOEN! Niet twijfelen, niet met die kop in het zand of mezelf verschuilen achter allerlei excuses en uitvluchten. Maar een goed plan bedenken, uitwerken en eventueel hulp inschakelen en het dan gewoon gaan doen.

Ik denk dat ik toch nog even afwacht, totdat mijn website een paar maanden online is en ik bezoekers een kans heb gegeven mijn verhalen te lezen en te bekijken. Gek, hè? Misschien begin ik dan na de zomervakantie eindelijk aan marketing…misschien…

Als je nu een geweldige tip voor me hebt; dé gouden tip misschien, hou ik me uiteraard zéér aanbevolen. Ik lees het heel graag in een reactie onder deze blog. Wie weet durf ik het dan wel aan om nog meer in mezelf te investeren en stappen te gaan zetten om te groeien.

Liefs Ellen