Ik weet het. Ik zit héé vol over mijn schrijfavonturen op dit moment (en anders ook trouwens, haha). En waar het hart vol van is, loopt de mond (of in dit geval mijn pen) van over…
Als je nu nog geen idee hebt waarover ik schrijf, klik dan even hier om alsnog op de hoogte te zijn. Lees je mee?

Achter de schermen wordt hard gewerkt

Een paar blogs geleden deelde ik mee dat ik een samenwerking ben aangegaan met een collega schrijfster (klik hier). Ook schreef ik dat het best een uitdaging was, omdat we niet dicht bij elkaar in de buurt wonen en we dus niet snel dingen konden regelen of op elkaar afstemmen.

Gelukkig bestaan er smartphones en biedt de online wereld een scala aan ‘ontmoetingsmogelijkheden’. Via ingesproken berichten, opgenomen video’s en tientallen Whatsappjes konden we een en ander toch uitvogelen (NB: geweldige tip voor een goed boek ‘Alles is uitvogelbaar’ van Marie Forleo).

Goed werk heeft tijd nodig

Afgelopen weken zijn Kathleen (a.k.a. K.T. Sterling) druk bezig geweest met de voorbereidingen van ons eerste, gezamenlijke boek. Wat een bijzonder proces en wat een geweldige samenwerking. Al moeten we wel veel geduld hebben, terwijl we allebei niet geduldig zijn van aard, haha. Goed werk heeft tijd nodig, het cliché, is dus echt van toepassing op ons.

Bovendien wil ik ook gewoon dat alles tot in de puntjes geregeld is. Soms moet je dan ook accepteren dat het niet anders is en dat het even wat langer duurt. Het is natuurlijk wel de bedoeling, dat we een knap staaltje werk afleveren, waar we super trots op zijn.

Deze week telden we af

Aan het begin van de week zijn Kathleen en ik op social media begonnen met het teasen van onze volgers; zowel op Instagram als op Facebook. Heel simpel: door iedere dag één cijfer lager op Facebook en Instagram te plaatsen. En leuke GIF-jes op onze tijdlijn te plaatsen.

Op deze manier maken we mensen nieuwsgierig. En dat is erg belangrijk willen mensen uiteindelijk je boek kopen. Niet in de negatieve zin bedoeld, want ik wil niemand mijn product (in dit geval ons boek) door de strot duwen. Nee, op een positieve, prikkelende manier, die nieuwsgierig maakt. Ik hoop in ieder geval dat dat gelukt is.

Een heel toffe cover

Even was het spannend of we überhaupt aan het einde van deze week onze cover konden onthullen. Dat kwam doordat de foto/het ontwerp van een bepaalde kwaliteit moest zijn. Gelukkig was daar de man van Kathleen; onze redder in nood. Met behulp van bepaalde software is het hem gelukt de cover uiteindelijk te uploaden in het programma.

Het resultaat is echt FANTASTISCH. Het ziet er heel professioneel uit. Ik krijg er echt vlinders van in mijn buik. Net als Kathleen trouwens. Meestal worden dit soort werkzaamheden uitgevoerd door professionele vormgevers. Bij dezen verklap ik een geheim: onze cover is helemaal door onszelf ontworpen. Met dank aan Kathleens man.

Nog even geduld

Morgen (vrijdag 21 augustus dus) gaan we de cover onthullen. Dat betekent helaas niet dat ons boek al meteen besteld kan worden. Daar gaat nog wat tijd overheen.
We hebben eerst een proefexemplaar besteld en willen het resultaat afwachten.

Het mooie is dat ons boek in twee uitvoeringen verkrijgbaar zal zijn: als E-Book en als paperback. Hoe tof is dat?
Al heb ik al eerder een eigen boek in handen gehad, toch voelt dit misschien nog specialer. Dit hebben we namelijk helemaal zelf gedaan. Ik hoop dan ook dat ik snel een bericht kan plaatsen met het goede nieuws dat ons boek besteld kan worden.

Promotie en verkooptechnieken

Als je een contract hebt bij een (grote) uitgever wordt er natuurlijk het een en ander voor je geregeld. Zo worden er persberichten verstuurd, contacten met boekhandels gelegd, presentaties en lezingen geregeld en ga zo maar door.

Wanneer je zelf een boek uitgeeft, zul je dat allemaal zelf moeten doen. Aan de ene kant een nadeel, omdat je dus alles uit de kast moet trekken om je boek onder de aandacht te brengen. Aan de andere kant een voordeel, vanwege dezelfde redenen. Omdat het jóuw boek is, heb je er alles voor over om het te promoten.

Vervolgstappen

De eerste stap is nu het onthullen van de cover. Hopelijk wekt die zoveel interesse dat mensen staan te springen om ons boek zo snel mogelijk te bestellen, zodra het officieel verkrijgbaar is.

Verder gaan we ons boek (op een leuke manier) spammen op Facebook en Instagram. Leuke mock ups met de cover en prikkelende stukjes uit ons boek.
Kortom; als jij ons blijft volgen, lees en hoor je van alles over dit spannende proces.

Ik hoop dat je Kathleen en mij wilt steunen in onze droom ons boek tot een groot succes te maken.
Of beter gezegd: tot een nóg groter succes. Voor ons is het namelijk al een succes, ongeacht de uitkomst. We zijn dankbaar dat we elkaar ontmoet hebben en de beslissing hebben genomen dit avontuur samen aan te gaan. Een unieke ervaring is het sowieso en het leert ons een heleboel dingen over het uitgeefproces. Het smaakt naar meer.

DELEN VAN ONZE POSTS OP FACEBOOK EN/OF INSTAGRAM IS LIEF EN WORDT ZEER GEWAARDEERD…